WAAR SUBTILITEIT EEN VERSCHIL MAAKT

Media

Fabeltjes creme van Vichy

Vichy van L'Oreal belooft zichtbare huidverbetering met haar Idealia BB Cream.

 

Jetske Ultee, Onderzoeksarts Cosmetische Dermatologie en Stephan Marks, Esthetisch Arts, laten weinig heel van de beloftes van Vichy in een interview in Adformatie, voor de categorie Keuringsdienst van Waarheid.

 

Afgelopen twee jaar heeft L'Oreal twee keer een aabeveling gekregen van de Reclame Code Commissie. Eerst door een klacht van NRCV presentator Jetske van de Elsen van de Rijdende Rechter. In het voorjaar van 2013 was het de beurt aan Esthetich Arts Stephan Marks, die een klacht indiende over reclame met Revitalift Laser X3. In beide gevallen gaf L'Oreal het niet zomaar op, maar moest uiteindelijk toch haar verlies erkennen.

 

De promotie belooft veel: anti-rimpel, hydratatie, vermindering van donkere vlekken, fijnere huidstructuur en bescherming tegen UV. En dat allemaal uit 1 tube voor €19,95. Maar geen van deze claims is onderbouwd. Het daarvoor noodzakelijke wetenschappelijk onderzoek zou veel te duur en te tijdrovend zijn, volgens L'Oreal.

 

De boodschap van Marks en Ultee is duidelijk: alleen prodcuten op basis van retinol of vitamine-A zuur werken huidverjongend. Bescherming tegen UV is het allerbelangrijkst, omdat deze voor 70 tot 90% verantwoordelijk is voor huidveroudering. Het toevoegen van een UV filter aan dacreme is niet zo zinvol, omdat deze daar onvoldoende van bevat om effectief te beschermen. Ook werken de meeste filters maar maximaal een uur of twee.





Bron: Adformatie, 6 september 2016, pagina's 34-35


Terug naar het overzicht